Bolest krční páteře postihne čas od času každého z nás. Pokud jsou její příčiny běžné, odezní většinou po pár dnech. Každopádně i v krátkém čase trvání dokáže nepříjemně potrápit, protože omezením pohybu krku a hlavy brzdí naše ostatní aktivity. Na co si dát preventivně pozor?

Krční páteř je prakticky neustále vystavena různým zátěžovým stavům, které mohou vést k bolesti. Od mírnější bolesti si můžeme pomoci domácí samoléčbou – k dispozici jsou volně prodejné léky od bolesti, účinné je suché teplo, které prohřeje ztuhlé svalstvo. Pomůže také jemná masáž krku, lehký strečink a cvičení, nebo fyzioterapie. Bolesti však můžeme lehce předejít, pokud si automaticky uvědomíme „rizikové“ situace.

DRŽTE SE VZPŘÍMA!

Špatné držení těla a hlavy ovlivňuje správnou funkci svalů krku, což vede k přetížení a bolestivosti. Typické jsou dlouhodobě stejné nebo strnulé polohy, kdy máme tendenci naklánět hlavu vpřed, což způsobuje zvýšený tlak na krční páteř a svalstvo.
Proto je potřeba hlídat a korigovat správné držení těla, a to při stoji i při sedu. Páteř je protažená do výšky, hlavu držíme vzpřímeně bez předsunu brady, ramena jsou uvolněná a roztažená do šířky.


SED (NEJEN) U POČÍTAČE MÁ SVÁ PRAVIDLA

Trávíte spoustu času sezením, ať již v práci, nebo doma? Myslete na to, že sed patří mezi polohy, které nejvíce zatěžují meziobratlové ploténky, které mohou být příčinou bolesti bederní páteře. Proto se rozhodně vyplatí investice do kvalitní pracovní židle s vhodným vybavením (opěrák, bederní opěrka, správně tvarovaný sedák), a důležité je její správné nastavení.
Sed na židli je s nadsázkou řečeno doslova umění – ruku na srdce, jak sedíte právě teď vy? Trup a chodidla by měly svírat 90° úhel, přičemž chodidla jsou vždy na zemi. Důležitá je také správná výška stolu. Lokty by měly být opřeny o desku stolu v úhlu 90°, ramena jsou uvolněná (tj. vzdálená od uší). Zápěstí je položeno v ose předloktí. Aby netrpěla krční páteř, monitor by měl být umístěn ideálně ve výšce očí, a dívat na něj bychom se měli ze vzdálenosti nejméně 50 až 70 centimetrů.
Při dlouhotrvajícím sedu je pak dobré střídat polohy – vstát a projít se, protáhnout. Nikdy nesedíme se zkříženýma nohama.



POUŽÍVEJTE MOBIL SPRÁVNĚ

Máte ve zvyku telefonovat s mobilem „přilepeným“ k uchu a nakloněnou hlavou na jednu stranu? Nemůžete se odtrhnout od mobilu ťukáním zpráv, rolováním, prohlížením fotek? Statistické analýzy uvádějí, že na mobilu strávíme v průměru dvě až čtyři hodiny času denně, a to může mít za následek řadu zdravotních obtíží. Ohnutá záda a sklonění hlavy představuje extrémní zatížení pro krční i bederní páteř, ale přispívá i k bolesti kloubů prstů, zápěstí, únavě očí a bolestem hlavy. Zdravotní obtíže spojené s užíváním mobilu mají dokonce i svá pojmenování jako „esemeskový syndrom“ nebo „esemeskový palec“.
Při používání mobilu je proto dobré udržovat hlavu v co nejmenším úhlu předklonu, mít mobil ideálně umístěný ve výšce očí, a střídat pozice.


POZOR NA TEPLOTNÍ ROZDÍLY

Jak se co nejvíce ochladit je v horkých dnech tématem číslo jedna. Příjemnou teplotu v místnosti obvykle zajistí větráky a klimatizace. Klimatizace má svá úskalí, a zatímco někdo na ni nedá dopustit, pro jiného je méně příjemná. Studený vzduch v klimatizované místnosti vysušuje pokožku, způsobuje pálení očí, a především lze snadno prochladnout a přivodit si “zablokovaný krk”, nebo přímo bolest v krku a následnou angínu. Důležité je proto její správné nastavení, které by mělo být o pět stupňů méně, než je teplota venku. Podle některých lékařských doporučení ne více než sedm stupňů, aby nedošlo k ohrožení organismu. Při přechodu z klimatizované místnosti do venkovní teploty je dobré několik minut předtím vypnout klimatizaci, nebo chvíli zůstat v teplejší místnosti, aby se tělo „ohřálo“. Případný teplotní šok totiž může přivodit nevolnost, zatočení hlavy, ve vzácných případech i kolaps oběhového systému. Zvláště pozor je třeba dát při jízdě autem, kde se teplota rychle zvyšuje – při 35 °C venku se může zvýšit během hodiny na 47 °C, volant na 50 °C, některé části palubní desky dokonce až na 70 °C. Při zapnuté klimatizaci by neměla být teplota v autě nižší než 21 stupňů Celsia. Stejně jako v místnosti, i zde platí 10 až 15 minut před ukončením jízdy vypnout klimatizaci a nechat tělu čas na zvýšení teploty k vyrovnání teplotního rozdílu venku.

ŠETŘETE KRK V PEŘINÁCH

Dobře to známe – kdo z nás se jednou neprobudil s „přeleželým“ krkem? Pokud usneme s hlavou v nevhodné pozici – na příliš vysokém nebo naopak nízkém polštáři, nebo s hlavou opřenou o tvrdou opěrku pohovky, výsledkem může být zablokovaný krk, doprovázený ztuhlou šíjí a nepříjemnou bolestí při každém pohybu.
Před spaním se vždy ujistěte, že máte hlavu ve stejné výšce jako zbytek těla a leží se vám pohodlně. Krk by měl být vždy správně podložen. Každý máme svoji polohu při spaní, je však dobré vědět, že zrovna třeba spánek na břiše krční páteři příliš nesvědčí.


SPORTUJTE, CVIČTE, ALE S MÍROU

Zejména to platí u rekreačních a svátečních sportovců, kteří na rozdíl od pravidelně sportujících nemají tréninkový plán, ani optimální fyzickou kondici. Ani profesionálové však nejsou výjimkou – bolest krku mohou způsobit sporty, u kterých je tělo v předkloněné pozici s vysunutou bradou jako při cyklistice, tenisu, fotbalu, vzpírání, nebo u různých tanečních pozic. Nesprávné pohybové stereotypy pak mají za následek omezení funkce svalů krku a vedou k přetížení a vzniku bolesti.
Věnujte se sportování a cvičení nejlépe pod vedením trenéra, instruktora, nebo fyzioterapeuta a zátěž postupně dávkujte, aby vám tato aktivita přinášela radost.


ABY VÁS „ZAHRÁDKA NEBOLELA"

Zahradničení jako oblíbená aktivita je radost, ale může se lehce stát i starostí, protože hrozí nepříjemné bolesti zad. To platí pro celou páteř, nejen krční část. Práce na zahradě je spojena s celou řadou rizikových pozic, které bolesti zad „nahrávají“ jako dlouhotrvající neměnné polohy, předklon, rotace, zvedání těžkých předmětů. Myslete vždy na to, abyste při práci měnili polohy a střídali činnosti. Odpočívejte, dělejte si přestávky, při kterých se můžete protáhnout, narovnat záda nebo uvolnit danou část pohybového aparátu. Při práci v záhonech vyžívejte pomůcky jako klekátko nebo nízkou stoličku a volte pozice, při kterých chráníte svá záda, držíte je napřímena. Pozor je zvláště třeba dát na práce, kdy je po delší dobu hlava zakloněná, páteř prohnutá vzad a ramena a ruce ve zdvihu, například při česání ovoce nebo prořezávání větví. Riziko bolesti je v tomto případě díky přetěžování krku i bederní páteře velmi výrazné. Doporučením je používat pevný stabilní žebřík, aby práce mohla probíhat ve výšce očí.


POZOR NA ÚRAZY A ZRANĚNÍ KRKU

Při sportování, vycházkách, ale i při běžných domácích pracích se může přihodit řada úrazů a zranění spojených s krkem, často při bouchnutí hlavou. Vždy vyhledejte lékařskou pomoc, pokud je silná bolest krku způsobena zraněním, jako je autonehoda, pád z výšky, či prudký náraz. Nebezpečný je zejména stav náhlého ohnutí páteře v důsledku prudkého pohybu hlavy vpřed a vzad, který vede k poranění krčních obratlů – vzniká zejména při pádech nebo právě autonehodách. Označuje se jako „whiplash“ syndrom, v překladu doslova „prásknutí bičem“.


NEDEJTE STRESU ŠANCI "SEDNOUT" VÁM ZA KRK

Bolest krční páteře vyvolává i emocionální vypětí – stres může způsobit napětí krčních svalů, který vede ke ztuhnutí šíjových svalů a krku. Dbejte proto na svoji duševní hygienu, relaxujte, věnujte se činnostem, které vám přinášejí radost, spokojenost a pozitivní vjemy. Pokud potřebujete odbornou pomoc, vyhledejte ji.

KDY S BOLESTÍ KRKU K LÉKAŘI?

Bolest krční páteře může mít řadu závažnějších příčin – osteoartróza, výhřez krční ploténky, skřípnutý nerv, zúžení páteřního prostoru (spinální stenóza), a jiné. Nikdy neváhejte s okamžitou návštěvou lékaře, pokud u vás bolest krku přetrvává po několik týdnů, nelepší se nebo se zhoršuje, jestliže bolest vyzařuje do paží, rukou, nebo i do nohou, provází ji mravenčení, brnění, pociťujete slabost, necitlivost v rukou a nohou, nebo se projevují poruchy rovnováhy či závratě.

V EuroPainClinics Fyzio jsme připraveni pomoci vám s vaší bolestí zad včetně krční páteře a celkově pohybového aparátu. Pokud se svěříte do našich rukou, připravíme pro vás na základě speciální diagnostiky individuální fyzioterapeutický program včetně cvičení na míru. Kontaktujte nás telefonicky, nebo využijte online formulář E-Fyzio konzultace!


Zdroje: nhs.uk, mayoclinic.org, wikipedia.org, autoweb.cz, textový archiv EuroPainClinics


Bezplatná online eFyzio-konzultace

Objednejte se do EuroPainClinics Fyzio vyplněním a odesláním formuláře bezplatné eFyzio-konzultace. Vaše obtíže budou posouzeny našimi specialisty a na základě toho vám navrhneme nejvhodnější způsob vaší terapie.

EuroPainClinics Fyzioterapie eFyzio-konzultaceBezplatná eFyzio-konzultace s fyzioterapeutem

EuroPainClinics FyzioterapieŠetří váš čas

EuroPainClinics FyzioterapieŠetří vaše peníze

Blog

Naše poradna: Jak často a po kolika opakováních mám cviky cvičit?
04.10.2022

Naše poradna: Jak často a po kolika opakováních mám cviky cvičit?

Připravili jsme pro vás seriál na téma Nejčastěji pokládané dotazy (FAQ) našim fyzioterapeutům.Fyzioterapie je jedním z nástrojů, jak tělo můžeme dostat do stavu bez bolesti, do ro...
Zobrazit
Cviky pro uvolnění nohou a správnou rovnováhu pohybu
29.09.2022

Cviky pro uvolnění nohou a správnou rovnováhu pohybu

Při fyzioterapii nohou využíváme senzomotorickou stimulaci, což je metoda na neurofyziologickém podkladě, která propojuje funkci celého pohybového aparátu. Cílem je přenastavení c...
Zobrazit
Přijmeme nového kolegu/kolegyni fyzioterapeuta do našeho týmu v Hradci Králové
23.09.2022

Přijmeme nového kolegu/kolegyni fyzioterapeuta do našeho týmu v Hradci Králové

SKVĚLÁ PRACOVNÍ PŘÍLEŽITOST - přidejte se do našeho týmu EuroPainClinics Fyzio Hradec Králové! Nastoupit můžete ihned nebo podle dohody.
Zobrazit