Dospívání je obdobím vývoje, které provází růst a formování kostí, kloubů a páteře včetně meziobratlových plotének, což u teenagerů může znamenat zvýšené riziko poranění, zlomenin, úrazů a obecně nepohodlí a bolesti při pohybu. V růstu se nám mění výškové poměry, které souvisí se sníženou koordinací svalů a orientací těla v prostoru. Určitá krátkodobá nevyváženost pohybů může mít podíl na vzniku funkčních poruch.

Jak pracujeme

Na pracovištích EuroPainClinics Fyzio můžeme pomoci s řešením řady funkčních pohybových poruch u teenagerů od 14-15 let věku. Naši fyzioterapeuti se velmi citlivým a empatickým přístupem zaměřují na muskuloskeletální bolesti, které se týkají kostí a kloubů, vazů, svalů, nervů a dalších měkkých tkání.

Návštěvu fyzioterapie je zvláště vhodné neodkládat, pokud:
– dospívající pociťuje bolest, diskomfort při pohybu, cvičení, sportu, z důvodu bolesti a nejistoty ze zvládnutí pohybu se vyhýbá fyzické aktivitě a jeho stav ho limituje v kolektivu,
– jestliže jste již řešili pohybové problémy během novorozeneckého, kojeneckého a batolecího období (zpomalený psychomotorický vývoj, přeskočený důležitý pohybový vzor v psychomotorickém vývoji), v dětství přítomné plochonoží, skoliózu, vadné držení těla aj.

Je vhodné fyzioterapii volit i preventivně, pokud se ve vaší rodině vyskytuje dědičné onemocnění (např. Bechtěrevova choroba, morbus Scheuermann aj.). Dále je vhodné preventivně volit fyzioterapii, pokud váš adolescent tráví většinu svého času vsedě u počítače či nad mobilem a má špatné pohybové stereotypy. Fyzioterapii u adolescentů je vhodné volit i jako kompenzaci při jednostranně zaměřeném sportu.

Při jakých stavech můžeme v EuroPainClinics Fyzio pomoci

• Funkční problematika: bolesti krční, hrudní, bederní páteře a SI (sakroiliakálního) kloubu
  • Bolesti kloubů
  • Svalové spasmy a blokády
  • Pohybové obtíže v důsledku růstu
  • Skolióza – edukace správných pohybových návyků pro držení těla a hlavy, speciální cvičení
  • Vadné držení těla
  • Fyzická kondice, podpora zdravého životního stylu, prevence nadváhy
  • Hypermobilita
  • Stavy po akutním traumatu (zlomeniny, distorze=podvrtnutí) aj.

Co je cílem fyzioterapie u adolescentů

Fyzioterapie pomůže dospívajícímu osvojit si správné pohybové vzorce pro správný postoj, držení a polohy těla a hlavy, sezení, techniky pohybu, které si v paměti zachová po celý život a bude je automaticky používat. Tím může preventivně předcházet pohybovým obtížím, samostatně si regulovat a zvládat pohyb a zátěž bez bolesti. Dalším cílem je například při jednostranně zaměřeném sportu zvolit správné kompenzační cvičení, které jednostrannou svalovou aktivitu vyrovná.

První návštěva je vhodná s přítomností rodiče. Fyzioterapii můžete vyhledat na doporučení lékaře (praktického, ortopeda, rehabilitačního lékaře aj.). Konzultace s fyzioterapeutem je vždy vhodná, pokud sami vnímáte, že u vašeho dospívajícího není „něco pohybově v pořádku“.

Naši fyzioterapeuti provedou důkladné vyšetření a stanoví, na co bude vhodné se zaměřit. Odejdete s cviky, které budou kompenzovat a řešit aktuální potíže.

Nezaměřujeme se na fyzioterapii u miminek a malých dětí, tj. novorozenecké, kojenecké a batolecí období, předškolní a školní věk.