Krk čili krční páteř tvoří 7 krčních obratlů. V odborné terminologii se nazývají „vertebrae cervicales“ a odtud plyne také jejich označení: C1-C7. Nejvýznamnější roli má obratel C1-atlas a C2-axis, které společně zajišťují pohyb hlavy.

Bolest krku, ať již akutní nebo dlouhodobá (chronická), má celou řadu příčin. Pro stanovení diagnózy a léčby je klíčová přesná diagnostika.

Nejčastější příčiny bolesti krční páteře

Pokud se jedná o některou z běžných příčin, bolest většinou odezní sama v krátkém čase po konzervativním ošetření (klidový režim, tepelná terapie, jemné masáže a protahování krku, úprava životního stylu, běžně dostupná léčiva, alternativní medicína. Nejčastější příčinou je zvýšené napětí a ztuhnutí svalstva v oblasti krku a šíje, přetížení krčních svalů, čelistních svalů, blokáda páteře nebo čelistního kloubu.

Bolest krční páteře a hlavy – nejčastější problematiky

• Blokády spojené se zatuhnutím svalů a šlach nejčastěji při dlouhodobém nebo opakovaném zatížení krku v důsledku nadměrné extenze či flexe (sklonění) hlavy, dlouhodobého sezení, nesprávných pohybových i spánkových návyků
  • Degenerativní změny na krčních ploténkách (cervikální radikulopatie)
  • Osteoartróza krčních fasetových (meziobratlových) kloubů
  • Cervikogenní bolest (jednostranná či oboustranná „hluboká“ bolest hlavy, která má původ v krční páteři, postihuje šíji a může vyzařovat i do oblasti očí, spánku, zubů, čelistního kloubu))
  • Stenóza (zúžení) centrálního míšního kanálu aj.
  • Myofasciální bolest (chronická bolestivost spoušťových bodů „trigger points“ v oblasti horní části zad, ramenou či krku způsobující zatuhlost šíje a krku, bolest hlavy, rozostřené vidění, ztrátu rovnováhy, pocity nevolnosti aj.)
  • Neuralgie trigeminu – zánět trojklanného nervu
  • Cyklická bolest hlavy (cluster headache) – velmi prudké a kruté bolesti kolem očí a v oblasti spánku.
  • tzv. syndrom Wiplash, kde je spouštěcím mechanismem úraz s rychlým pohybem hlavy dopředu–dozadu (tzv. „prásknutí bičem“), často v důsledku autonehody.

Bolesti krční páteře a hlavy mohou být způsobeny i stresem a řadou vážnějších příčin (infekce, nádory, fibromyalgie, spodylolistézy, traumatická poranění krční páteře, cévní abnormality aj.). Pro vyloučení těchto příčin je vhodné nejdříve navštívit odborného lékaře – neurologa. U některých typů bolesti hlavy, jako je neuralgie trigeminu, může být vhodným řešením intervenční léčba. V případě traumat je nutné vždy akutní ošetření.

Terapie a edukace

• Naši fyzioterapeuti se zaměří na všechny příznaky a na to, aby zjistili příčinu funkční poruchy krční páteře a porozuměli vašemu problému. V první fázi přistupují ke klinickému vyšetření v rámci základní diagnostiky, ke které patří různé fyzikální testy a analýza poloh a pozic krku a hlavy. Podrobně se vás vyptají na vše, co s vaší bolestí krku souvisí. Stanoví zároveň, zda je pro vás vhodná fyzioterapie, nebo zda je nutná primární léčba u odborného lékaře.
  • Následně přistupují k manuální terapii zahrnující osvědčené fyzioterapeutické postupy, které pomohou bolest krční páteře zmírnit a zlepšit její stav, např. manuální terapie k jemné mobilizaci kloubů a nervů krku a čelisti, terapie měkkých tkání, relaxační techniky a další.
  • Naučí vás individuální cviky, které můžete provádět i sami doma. Mohou vám doporučit dodatečnou podpůrnou léčbu (např. masáž krku a šíje), naučí vás posilovací a stabilizační cviky pro rovnováhu krční páteře a poradí vám individuálně, jak si od bolesti pomoci šetřením krku za pomoci správných pohybových vzorců, správného držení těla a hlavy, spánkovými návyky, ergonomickým uspořádáním pracovního prostoru při sedavém povolání, ale i jak se vyhnout faktorům stav krku zhoršujícím.
  • Na závěr terapie si společně se svým fyzioterapeutem ujistíte, zda je pro vás vše v rámci fyzioterapeutického plánu srozumitelné. Pokud budete mít zájem, je možnost provést videozáznam zvolených cviků, případně si je můžete zapsat a spolu s fyzioterapeutem ověřit, že všemu dobře rozumíte.

Více čtěte v článku Když trápí bolest za krkem

Co je cílem fyzioterapie při bolesti krční páteře

• Správnými pohybovými vzorci zlepšit držení hlavy a držení těla
  • Zlepšit pohyblivost a pružnost krční páteře