Hrudní páteř tvoří 12 hrudních obratlů. V odborné terminologii se nazývají „vertebrae thoracicae“ a odtud plyne také jejich označení: Th1-Th12. Na páteř se vzadu upíná 12 párů žeber, z nichž sedm párů horních se upíná na hrudní kost, tři jsou připojeny pomocí chrupavky na poslední žebro. Zbývající dvě končí volně v břišní stěně a umožňují tak pohyblivost hrudního koše.

Bolest na hrudi, ať již akutní nebo dlouhodobá (chronická), má celou řadu příčin. Pro stanovení diagnózy a léčby je klíčová přesná diagnostika.

Nejčastější příčiny bolesti hrudní páteře

Bolest pociťujeme mezi lopatkami, v šíji a ramenou, někdy až v horních končetinách. Blokády hrudní páteře se mnohou projevovat bolestí i do břišní dutiny. Blokády dolních žeber jsou podle L. Mojžíšové popisovány jako změny napětí svalů i na dolních končetinách.

Pokud je bolest spojená s poruchou muskuloskeletálních systému, kvalifikovaný fyzioterapeut pomocí přesné diagnostiky stanoví konkrétní příčinu a optimální léčbu.

Bolest hrudní páteře – nejčastější problematiky

• Funkční kloubní blokády při přetěžování či nevhodného zatěžování hrudní páteře v důsledku nesprávného držení těla, sportu, nekoordinovaných pohybů, nepřirozené poloze hrudní páteře, ale i stresu.
  • Bolesti žeber v důsledku špatného nebo nevhodného dechového stereotypu -– bránice ochabuje a tím ztrácí funkci stabilizačního svalu v oblasti hrudníku a beder. Fyzioterapeutické metody nabízí řadu způsobů, jak se správnému dechovému stereotypu, tedy bráničnímu typu dýchání, naučit, i jak uvolnit úpony bránice či posílit dechově-posturální sval.
  • Blokády žeber v důsledku svalové nerovnováhy – na žebra se upíná celá řada svalů – svaly krční, hrudní a bederní páteře, dále svaly břišní, mezižeberní a ramenní. Blokády vznikají, pokud dojde ke změně napětí v chrupavčitém spojení kloubu a narušení svalové rovnováhy. Tyto blokády pak mohou vyvolat bolestivé zřetězené spasmy do celého pohybového aparátu. Blokády žeber mohou být původcem celé řady bolestí či připomínat postižení vnitřních orgánů. Mohou zapříčinit migrenózní bolesti hlavy, zažívací problémy, zácpu, dušnost či tinnitus (šelest v uších). Vzácněji také mohou napodobit bolestivý stav infarktu myokardu nebo ledvinovou koliku. Pro určení fyzioterapeut proto provádějí důkladný kineziologický rozbor.
  • Degenerativní změny na hrudních ploténkách (výhřez, méně časté)
  • Osteoartróza hrudních fasetových (meziobratlových) kloubů – bolest je lokalizovaná v horní a střední části zad s možným šířením do hrudníku nebo žeber
  • Traumata, zlomeniny aj.

Bolesti hrudní páteře mohou způsobit obtíže plynoucí z řady struktur (plíce, srdce, jícen, cévy) a řadou závážnějších příčin (infekce, krevní sraženiny, nádory, aneuryzma, reflux aj.). Pro vyloučení těchto příčin je nutné nejprve a co nejdříve navštívit odborného lékaře.

Terapie a edukace

• Naši fyzioterapeuti se nejprve v diagnostické fázi zaměří na všechny příznaky a na to, aby zjistili příčinu funkční poruchy hrudní páteře a porozuměli vašemu problému. V první fázi přistupují ke klinickému vyšetření v rámci základní diagnostiky, ke které patří různé fyzikální testy a analýza poloh a pozic zad. Podrobně se vás vyptají na vše, co s vaší bolestí souvisí.
  • Stanoví zároveň, zda je pro vás vhodná fyzioterapie, nebo zda je vhodná či nutná primární léčba u odborného lékaře.
  • Následně přistupují k manuální terapii zahrnující osvědčené fyzioterapeutické metody a postupy, které pomohou bolest hrudní páteře zmírnit a zlepšit její stav, např.  manuální terapii zahrnující mobilizaci kloubů, žeber, terapie měkkých tkání, uvolnění úponů bránice, relaxační techniky, techniky viscerální terapie, odstranění svalových dysbalancí aj.
  • Naučí vás individuální cviky, které pak můžete provádět sami doma. Aktivní cvičení a posilování hlubokého stabilizačního systému pod vedením fyzioterapeuta minimalizuje svalové dysbalance, nastavuje správné držení těla a dechový stereotyp a může pomoci předejít vzniku blokád a následných bolestivých stavů. Mohou vám doporučit dodatečnou podpůrnou léčbu a poradí vám individuálně zásady a techniky správného držení těla pro úlevu od bolesti hrudní páteře.
  • Na závěr terapie se společně se svým fyzioterapeutem ujistíte, zda je pro vás vše v rámci fyzioterapeutického plánu srozumitelné. Pokud budete mít zájem, je možnost provést videozáznam zvolených cviků, případně si je můžete zapsat a spolu s fyzioterapeutem ověřit, že všemu dobře rozumíte.

Více čtěte v našich článcích

Dechový stereotyp: Víte, jak správně dýchat?
Mobilizace žeber podle metody L. Mojžíšové

Co je cílem fyzioterapie při bolesti hrudní páteře

• Správnými pohybovými vzorci zlepšit držení těla
  • Zlepšit pohyblivost a pružnost hrudní páteře