Kdy pomáhá viscerální terapie

45 | 3 min

Viscerální terapie, známá také jako viscerální manipulace, je terapeutická metoda, která se zaměřuje na manipulaci vnitřních orgánů, aby obnovila jejich pohyb a flexibilitu, a tím celkovou harmonii v těle.

Na čem je viscerální terapie založena?

Metoda vychází z podstaty, že vnitřní orgány jsou propojeny s ostatními strukturami těla prostřednictvím vazivových obalů (membrán) a spojeny s ostatními strukturami těla, jako jsou svaly, fascie (tenká pojivová tkáň), kosti a nervy. Jejich správná funkce je zásadní pro celkové zdraví člověka. Pokud dojde k dysfunkci (tj. narušení funkce) v jednom orgánu nebo jeho okolí, může to ovlivnit celkovou rovnováhu těla a vést k různým problémům včetně bolesti, omezení pohybu a dalším zdravotním obtížím.

Jak viscerální terapie probíhá?

Při této metodě fyzioterapeut pracuje s klientem pomocí jemných manuálních technik, které pomáhají uvolnit napětí a napravit omezující vzorce pohybu v oblasti vnitřních orgánů. Terapeut sleduje pohyb jednotlivých orgánů a hledá příznaky dysfunkce, jako jsou omezení pohybu, bolest nebo nepravidelnosti. Poté pomocí lehkých dotyků a manipulací pomáhá obnovit normální funkci a pohyb orgánů a jejich okolí.

Pro koho je viscerální terapie vhodná?

Viscerální terapie se používá k léčbě široké škály zdravotních problémů, včetně:

• Bolesti zad (oblast krční, hrudní, bederní páteře včetně oblasti kříže a kostrče)
  • Poruchy funkce vnitřních orgánů
  • Zažívací potíže, jako je syndrom dráždivého tračníku, nadýmání, zácpa nebo pálení žáhy
  • Problémy s dýcháním, jako je astma nebo chronická bronchitida
  • Poruchy menstruačního cyklu a funkční gynekologické diagnózy
  • Aktivní jizvy a pooperační stavy
  • Poruchy spánku a úzkosti, aj.

Pokud trpíte chronickou bolestí nebo jinými zdravotními problémy, může být viscerální terapie pro vás cennou alternativou nebo doplňkovou léčebnou metodou při fyzioterapii, která si zaslouží vaši pozornost. O vhodnosti této metody konkrétně u vaší zdravotní indikace si s vámi rádi popovídáme na našich pracovištích EuroPainClinics Fyzio!

Text: Mgr. Michaela Vodičková, fyzioterapeut EuroPainClinics Fyzio Brno

Zdroje:

1. Barral, J.-P., & Croibier, A. (2013). Visceral Manipulation II. Eastland Press.
2. Barral, J.-P., & Croibier, A. (2007). Manual Therapy for the Peripheral Nerves. Churchill Livingstone.
3. International Alliance of Healthcare Educators (IAHE). (2022). Visceral Manipulation Overview. [Online] Dostupné z: https://www.iahe.com/therapies/visceral-manipulation.php
4. Chikly, B. J. (2016). The Visceral Approach: Simplified Osteopathy for the Abdomen. Healing Arts Press.